Cherryblossom


Det är ju litet tjatigt det här med att tatueringar ska betyda nåt,
det är min mening iallafall. Visst man ska väl ha lite koll på
vad det är man sätter på kroppen. Men samtidigt kan man ju
tatuera något bara för att man tycker att det är fint.

Gjorde mina körsbärsblommor precis innan jag flyttade från Oslo.
För mig var det ett avslut på min stund i Oslo och allt vad det innebar.
Fest, lycka och nya bekantskaper. Och det är ju liknande vad den
symboliserar iaf i Japan. Vad den symboliserar i Kina är ju givet,
Det är ju definitivt jenny :P

I Japan symboliserar körsbärsblomman (sakura) det korta och vackra men
förgängliga livet. Att livet övergår och att det är nobelt. Att man inte ska bli för
fäst vid någon eller något för allt försvinner med tiden. I Japan symboliserar
körsbärsblomman också samurajernas korta och intensiva liv.

Den är Japans nationalblomma och dess ankomst i mars betyder också att
våren har kommit och att det är dags att gå ut i parken, beundra blomman och ha lite kul.

I kina så är körsbärblomman en symbol för styrka.
Vanligtvis så symboliserar den kvinnlig skönhet och
sexualitet och antyder ofta på kvinlig dominans.


Kommentarer
Postat av: sandy

aha nu vet jag(:

2009-04-22 @ 15:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0